Każdy użytkownik może pisać posty na swoim fan page’u, jednak nie wszyscy potrafią to robić skutecznie. Błędy są szczególnie dotkliwe dla firm, które zamiast promować swoje produkty i zwiększać świadomość marki, tracą potencjalnych klientów. Wtedy z pomocą przychodzą agencje social media, można się tego jednak nauczyć samemu. Jak tworzyć posty na Facebooku, aby były one skuteczne?
Strategia komunikacji na Facebooku
Styl i strategia komunikowania w mediach społecznościowych są bardzo ważne. Jeśli ich odpowiednio nie zaplanujesz, nawet najciekawszy artykuł czy najśmieszniejszy filmik nie będzie miał dobrych zasięgów, a Ty nie ściągniesz potencjalnych klientów na swoją stronę internetową. Cały wysiłek pójdzie na marne.
Posty powinny być dopasowane przede wszystkim do grupy docelowej, danej branży i do wymagań Facebooka. Grupę docelową (wyodrębnia się ją m.in. na podstawie wieku, płci, wykształcenia czy miejsca zamieszkania). Przykładowo, profil firmy oferującej systemy wentylacji mechanicznej nie powinien być prowadzony w slangu młodzieżowym, a posty firmy sprzedającej mopy nie będą efektywne, jeśli będą napisane językiem czysto eksperckim.
Dlatego coraz więcej firm decyduje się na profesjonalną obsługę, którą oferują agencje social media. Niektórych rzeczy można się jednak nauczyć samemu, wystarczy przestrzegać kilku zasad.
Pisz ciekawe posty
Jeśli użytkownik zobaczy długi i zbity tekst, napisany encyklopedycznym językiem, szybko go ominie. Chcąc zatrzymać jego uwagę, musisz stworzyć ciekawy content, który choć trochę wyróżni profil Twojej firmy w gąszczu konkurencji. Jak to zrobić?
W aktualnościach wyświetlają się przede wszystkim wartościowe i informacyjne wpisy. Dodawaj więc posty z przydatnymi treściami, z których użytkownicy będą mogli się dowiedzieć o ciekawych wydarzeniach, nowych produktach czy usługach. Nie przesadzaj jednak z ich długością. Użytkownicy mediów społecznościowych zazwyczaj nie czytają długich wpisów. Najlepsze będą kilkuzdaniowe posty.
–Jeśli mowa o skutecznych postach na Facebooku, to bardzo pomocne są chwytliwe tytuły, które przyciągną uwagę odbiorców i zachęci do kliknięcia w link. Mogą być one przewrotnie nawiązujące do tematyki posta lub wykorzystywać lukę informacyjną (np. „5 rzeczy, których nie wiesz o Facebooku”) – mówi specjalista z agencji social media Brandbay.pl.
Wykorzystuj różne formaty postów
Kolejnym sposobem na zwiększenie efektywności postów jest zróżnicowanie ich formatów – niemal każda agencja social media wykorzystuje tę zasadę. Obecnie posty tekstowe mają najmniejsze zasięgi, mogą jednak bardzo zaangażować użytkowników i wywołać ciekawą dyskusję, dlatego nie warto całkiem z nich rezygnować.
Dobrym pomysłem będzie dodawanie także postów ze zdjęciami lub linkami, które są bardziej atrakcyjne wizualnie. Ważne, aby grafika była wysokiej jakości oraz aby wszystkie jej elementy były widoczne. Bardzo dobre zasięgi mają również filmy video dodawane bezpośrednio przez Facebooka.
Od czasu do czasu możesz dodać humorystycznego posta, który w żartobliwy sposób będzie się do czegoś odnosił, jednak zachowaj przy tym umiar.
Pytaj i dyskutuj
Agencje social media często podkreślają, że ważnym trendem jest rozmowa z fanami. Możesz zapytać o zadowolenie z nowego produktu czy usługi, ich własne pomysły lub poprosić, aby podzielili się swoim doświadczeniem. Każda opinia, nawet ta negatywna, jest niezwykle cenna. Staraj się uczestniczyć w dyskusji, na bieżąco reaguj na zadawane pytania.
Dzięki temu będziesz wiedział, co jest dobre, a co trzeba poprawić, by Twoja firma stała się jeszcze lepsza. Zaprosisz także użytkowników do interakcji, co pobudzi ich do aktywności i pozytywnie wpłynie na wizerunek marki.
Nie zapominaj o użytkownikach mobilnych
Każda agencja social media zdaje sobie sprawę, że zdecydowana większość użytkowników przegląda Facebooka na urządzeniach przenośnych. Pamiętaj o tym, gdy będziesz planował treści do publikacji. Sprawdź, czy posty będą się dobrze prezentowały na telefonach i tabletach. Zadbaj też, aby komunikaty nie były za długie, a grafiki miały odpowiednią wielkość.
Te wszystkie zabiegi sprawią, że Twoje posty na Facebooku będą bardziej skuteczne, co pozytywnie wpłynie na świadomość marki i przełoży się na zyski firmy.